top of page

3 דברים לחשוב עליהם בתכנון פינת לימוד

מתלבטים אם לתכנן לילד שולחן לימוד בחדר שלו או שעדיף בחדר עבודה? אולי בכלל הוא לא ילמד על שולחן? על ארגון וסידור סביבת לימודים מותאמת לכל ילד בכתבה הבאה.


אנחנו רוצים שפינת הלימוד של הילד תתן לו את הנוחות המקסימלית ללמוד. לפני שאנחנו מתחילים לתכנן איך יראה שולחן הלימוד ואיזה סוג של מדף לקנות, חשוב שנבין שלכל ילד יש מספר דרכי למידה שונות שהוא מסגל לעצמו. דרכי הלמידה יכולות להשתנות בהתאם לסוג הלמידה המתבקש. למשל, עבודה במחשב או בכתב בדר"כ יותר נוחה על שולחן. לעומת זאת, קריאה או שינון חומר יכולה להיעשות בפינה נוחה בחלל כמו על השטיח או המיטה. כדי לאפשר את ריבוי דרכי הלמידה הללו, מומלץ לתכנן חלל לימוד ולא רק פינת לימוד. הדרך לעשות זאת, היא באמצעות חלוקת החלל למספר אזורים: באחד שולחן הלימוד, באחרת פינת ישיבה ואזור השינה. 


1. סידור הרהיטים

בחדר שבו גם לומדים וגם ישנים המיטה היא לא הרהיט המרכזי. מקמו את המיטה לצד אחד הקירות כדי שנפח החדר יכיל גם את איזור העבודה. את שולחן הלימוד רצוי למקם על הקיר של דלת הכניסה או הקיר לצידו. כך הילד יראה כל מי שנכנס ויוכל לראות את מי שנכנס לחדר.

הנה דוגמה לחדר


2. פינת הישיבה

יוזמה שלנו לייצר פינה כזו לילד משדרת, שאנחנו מבינים שגמישות מחשבתית יכולה לתרום לו ללימודים ואנחנו מאפשרים לו אותה. המקום הזה חייב להיות נוח ולאפשר מרחב לגוף. מה מתאים? פופים, כורסה, ערסל ישיבה או פשוט שטיח וכריות. ומה לגבי מיקום ספרי הלימוד והמחברות? כדאי למקם מדפים באזור הישיבה ועוד מדף או שניים מעל השולחן.


3. סדר וארגון

יש מספר דרכים לעשות זאת אבל כדי לא להסתבך הדרך הפשוטה היא להמעיט בחומרים וצבעים ולחזור על סגנון העיצוב בכל פרטי החדר. עקביות בסגנון העיצוב מייצרת שקט עיצובי שישתלב באופן הרמוני בכל פינות החלל.  בחרו פלטת צבעים של עד שלושה גוונים בהירים ורגועים, והשתדלו להמשיך עם אתם חומרים וסגנון העיצוב בכל פרטי הריהוט. אם הריהוט הקיים הוא מעץ בסגנון מודרני, רצוי להמשיך את הריהוט באותו הסגנון. ככלל בעיצוב למקומות לימוד הימנעו מעיצוב יתר, כמו שימוש באלמנטים בולטים שגונבים את ההצגה מהלימוד, ריבוי בצבעים וחומרים. זכרו שהמטרה היא לאפשר לפנות מקום לחשיבה של הילד ולא שהחדר יקח את המחשבות למקומות אחרים מהלימוד ואם יש תמונות ואבזור מיותר, תעבירו אותו למשהו שזקוק לו או למחסן.


הצלחה של תכנון מוקפד תאפשר לילדך ללמוד בצורה מיטבית ותגדיל את סיכוייו להצליח בלימודיו.



bottom of page